tisdag 30 juni 2009

Tokiga hönor

Upptäckte för ungefär en vecka sedan att min ena höna ville ligga och ruva så då ringde jag till Annika som jag köpte hönorna utav och frågade om jag inte kunde få köpa några ägg utav henne och lägga under hönan och det gick så bra så. Hon kom och lämnade dom i onsdags så då la jag under 7 utav hennes ägg, eftersom hon redan hade 2 ägg under sig så då tänkte jag att då får dom ligga kvar så får vi se om det blir något med dom så nu ligger hon på 9 st ägg, men nu ligger den andra hönan i samma rede och dom delar på äggen så dom ligger på ungefär hälften var vilket ser lite roligt ut, tur att redena är såpas stora så att båda 2 får plats.
Men jag undrar hur det kommer att bli när kycklingarna kläcks om ca 2 veckor, kommer båda vilja ta hand om kycklingarna så att dom slås om dom eller kommer den ena bara köra iväg den andra så hon inte får en chans, så jag funderar på om jag skall be Annika om lite fler ägg så att den andra hönan kan få lite egna ägg i ett annat rede så kan dom få några kycklingar var så behöver dom inte slås om dom.

Den som lever får se!

2 kommentarer:

Anonym sa...

hehe så söta
men kan maninte ta några ägg nu o ena hönan o flytta till ett annat rede?!
eller stör man dem då?

Mari´s blogg sa...

Jo flytta henne går ju, men ja vill ju ha fler kycklingar så jag skall få lite ägg till utav Annika och så kanske lite silver brahma ägg med som hon skall få tillbaka sen när dom är 8 veckor gamla. =)