tisdag 16 juni 2009

Tillskott på Gården

Ja nu var det ett tag sedan men det har hänt endel sedan sist.
Idag var jag och köpte 5 st myskankor, såååå enormt söta är dom, jag skulle bara köpa 3 stycken men jag måste ha räknat fel när jag stoppade in dom i transportburen, det var vad jag sa till mamma iallfall =) . Hehe kanske inte var saningen men dom var ju så söta ju.

Jag byggde ett hus till dom men har fått hjälp utav Daniel och endel hjälp utav Kim Tackar för det! Det är väldigt stort för dom just nu men dom växer ju så det kommer bli jätte bra, skall isolera det senare i sommar så att det inte blir för kallt i vinter för dom.

Ja och folk undrar vad jag skall ha dom till, jo det skall jag tala om, dom skall äta upp alla äkliga mördarsniglar som lämnar massa slämmiga spår efter sig på våra jordgubbar och i hundarnas matskållar och sen så lägger dom ju endel ägg på vår och sommar och sen så är dom ju söta med.
Sen har vi ju klippt våra små tejer och det blev itne så jätte mycket kvar på dom men så finna dom blev, tror att dom uppskattade att bli av med all ull nu när det börjar blir allt varmare ute.
Upptäckte dock att ungefär hälften utav dom har juver och är lite tjocka, jaa jag frågade annika som jag köpte hönorna och ankorna utav om dom kan få det eller om dom är dräktiga, eftersom hon har får med så tänkte jag att hon skulle nog kunna veta det skickade även lite bilder på dom där man kunde se juvren på dom och hon sa bara GRATTIS! ni skall få tillökning, vad hon kunde se iallafall, så vem vet om någon månad så kanske det står lite lamm i hagen.

Har ju bara haft dom i 2 månader och har ingen bagge så jag vet inte om han delade på bagg och tacklamm lite för sent eller om det har lyckats koma in en bagge i deras hage. Jag tror att jag får slå honom en liten signal och kolla vem som kan vara fadern, fast jag tänker vänta ett tag tills jag är helt säker på att det är så, kan ju vara bra att ha ett numer på baggen.

Visst är dom finna!

Ja här är mina hönor och några utav kycklingarna som jag köpte för snart 2 månader sedan, tiden går fort och kycklingar växer fort, har bilder på dom när dom bara var några dagar gammla och man ser skilnaden iallafall.

Dom lägger ca 6 ägg/ vecka och höna och några utav er har redan fått smaka på dom utsökta äggen som har en enormt orange äggula så om man gör pankakor på dom så blir dom gula och väldigt goda.

Nu har vi även börjat med husgrunden, jag har bara hjälp till lite men Daniel och pappa har arbetat hårt med den hela förra och denna veckan, fick även tackstolarna idag och på torsdag så kommer första levaransen på huset, det känns väldigt roligt och spännande.

Det kommer komma bilder på hur det går med bygget så ni som besöker min blogg kan följa bygget hemmifrån, så smidigt=)

Skall börja jobba torsdagen efter midsommar med, det känns lite jobbigt men det skall även bli roligt, det som känns jobbigt är väl att jag måste planera mina dagar lite bättre, nu kan jag ju åka ut till Veddige på morgonen och ta hand om mina djur utan att behöva stressa och ag kan åka hem när jag känner för det, men nu får jag försöka åka dit efter eller kanske innan, men Daniel och mamma fina ju med som hjälper mig när jag inte kan åka ut dit, jag får spendera lite mer tid där på mina lediga dagar.

Midsommar på fredag vi ses så och ha det bra så länge!



1 kommentar:

Anonym sa...

jaa lamm. skoj. hoppas på det nu.
ankorna är så söta som små..