lördag 20 februari 2010

OS- mössa

Hittade mönster på OS mössan som jag tycker är ganska så fin, skulle bara vila ha den i andra färger, det värsta är bara att jag för det första inte är speciellt duktig på att virka och för det andra skall operera mig och kommer inte hinna klart med den till på tisdag eftersom jag inte ens har något garn, när jag väl får lov att virka igen så är våren här, hehe skall fråga mamma om hon vill vara snäll mot mig och göra en till mig, jag skulle ju vilja ha mönstret till vantarna med, dom tycker jag ser mysiga ut.


Virka din egen OS-mössaMaterial:Virknål. Stl.nr 8 Garn.eskimå.gul 24, blå12, vit01, svart 02, åtgång: 2 nystan blått,1 nystan av resterande färger.
Garnalternativ: Naturull. 1 nystan av varje färg.

Lm=luftmaskor
Fm=fasta
mSm=smygmaska
X= upprepa mellan varvet ut

Lägg upp 4 lm - ta ihop till en ring.
Virka 8 fm runt ringen
.2: 2 fm i varje fm=16m.
3: x 1fm,2fm i nästa fm x=24fm
.4: x2fm,2fm i nästa m x=32fm.
5: x 3fm,2fm i nästa fm x =40fm.
6: x 4fm,2fm i nästa m x =48fm.
7: x5fm,2fm i nästa fm x =56fm.
"Rundeln" ska efter ökningsvarven mäta cirka 22 cm till garnet eskimå, och cirka 20 cm till garnet naturull.
(om man virkar hårdare eller lösare - gör ytterligare ett ökningsvarv eller gör ett varv mindre).

Sedan virkas 1fm i varje fm tills randningen är klar (eller till önskad längd). Avsluta med 1v sm.

RANDNING: 5v gult,3v vitt,1v svart, 4v blått,4v gul,1v svart,1v vitt,5v blått -eller önskad längd.


/ Mari

2 kommentarer:

Anonym sa...

hahaha ja o vera såg den med innan o vera har lärt sig virka nu jättebra hon ska göra mössan till mig, tror ja iaf ja frågade henne, ja har med en virknål men ja hinner inte nu.

de kostar ca 300 kr nya o säljs på tradera för 500, sjukt men folk köper dem! äkta då,, inte hemvirkade :)

Mari´s blogg sa...

500 kr? helt sjukt, vart kan dom köpa dom då?, dom som köper dom för 300 kr alltså.
Ja jag har frågat mamma o hon sa att hon kunde göra en till mig=), ja måste me lära mig o göra såna saker bra, men ja drar alltid de för hårt eller så blir de för hårt, blr aldrig bra.

/ Mari